03 - TAINA EUHARISTIEI SAU A IMPARTASANIEI

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

03 - TAINA EUHARISTIEI SAU A IMPARTASANIEI

Mesaj  Mihai Lungu la data de Lun Iun 30, 2008 5:36 pm

Taina Euharistiei (Instituirea: Luca 22, 19-22; I Cor. 11, 23-27), a Impartasaniei cu Sfintele Taine, sau a Cuminecaturii, ocupa un loc central in viata Bisericii si se deosebeste de celelalte taine, ierurgii si slujbe cultice, prin aceea ca aici nu este vorba de impartasirea tainca a harului ci de cuminecarea cu trupul si sangele lui Hristos, <> care arde pacatele, painea cereasca ce se da spre iertarea pacatelor, spre comuniunea cu Duhul Sfant, spre viata de veci: <> ( Didahia, X, 2). Nicolae Cabasila descrie caracterul unic al Impartasaniei astfel:
<> ( Viata in Hristos, IV).
Aducerea si sfintirea darurilor euharistice au un caracter de jertfa, fara ca liturghia euharistica sa fie o repetare a jertfei unice de pe cruce a lui Iisus Hristos. El este <>, Care <>. Intre cele doua veniri ale lui Hristos-Domnul, comunitatea locala aduce, prin episcopul sau preotul ei, aceasta <> spre pomenirea pastelui, mortii si invierii lui Hristos (Luca 22, 19) si spre vestirea imparatiei lui Dumnezeu: << Ori de cate ori mancati din painea aceasta si beti din potirul acesta, vestiti moartea Domnului pana va veni El>> (I Cor. 11, 25).

In legatura cu caracterul de jertfa al Liturghiei euharistice, se mai pot adauga urmatoarele: Iisus Hristos spune ca painea este Trupul Sau, iar ceea ce este in potir, Sangele Sau (Matei 26, 26-2. Euharistia este astfel singura Taina in care darurile oferite - materia - se prefac in mod real in ceea ce ele semnifica. La botez, apa nu devine Duh Sfant, desi este purtatoare de putere sfintitoare a harului. <> ( Catre Smirneni, VII, 1). Pentru a exprima caracterul unic al Jertfei lui Hristos, numai o singura liturghie se celebreaza intr-o zi liturgica, la acelasi altar, de catre aceeasi parohie, intr-un anumit loc.
Cuminecarea sau mancarea Trupului euharistic nu inseamna consumarea fizica a Trupului lui Iisus. Trupul se gusta in mod real, sub forma painii si vinului. Apoi, Trupul si Sangele apartin Fiului intrupat, rastignit, inviat, inaltat si incoronat ca Domn si nu Tatalui sau Sfantului Duh. Desigur, darurile devin <> (= multumire) prin lucrarea comuna a Sfintei Treimi. Si, deoarece Fiul este unit cu Tatal si cu Duhul Sfant, credinciosii pot spune dupa impartasire: <>. In taina Cuminecaturii, Hristos se da intreg fiecaruia, neimpartindu-Se si nemicsorandu-Se in cei ce se fac partasi de El.
Instituita de Insusi, Iisus in Joia Patimilor Sale, in timpul ultimei cine cu apostolii, Euharistia este savarsita acum duminica, <> (Iustin, Apologia 1, cap. LXVII). Inca de la inceputul Bisericii in Ierusalim, crestinii, parasind calendarul cultic urmat de sinagoga si Templu, n-au mai tinut zi de odihna si jertfa sambata, ci s-au adunat pentru a celebra <> (Euharistia) in prima zi a saptaminii, duminica, ca o retraire saptamanala a Pastelui.
Potrivit regulii apostolice transmise de Iustin Martirul, nu poate participa la Euharistie decat numai <> ( Apologia intaia, LXVI). Biserica Ortodoxa nu accepta la Cuminecatura crestini care apartin unei Biserici ce nu marturiseste aceeasi invatatura de credinta, mai ales in privinta Euharistiei si Preotiei.

Mihai Lungu
Admin

Mesaje : 36
Data de inscriere : 14/05/2008
Varsta : 32
Localizare : Campulung Muscel , Judetul Arges

Vezi profilul utilizatorului http://www.Mihay.z1.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum